Dag 26 (02/01): Nieuw jaar inzetten met trip richting Franse grens

Gepubliceerd op 15 januari 2020 om 14:33

Eindelijk heb ik nog eens tijd gevonden tijdens de drukke feestdagen om mijn Go Unlimited te gebruiken en wat stations af te vinken. Mijn trip vertrok in Ieper om 7 treinen later te eindigen in Antwerpen-Centraal.

Ieper --> Gent-Sint-Pieters --> Brussel-Zuid

Startend met een traject dat ik al vele malen heb afgelegd, namelijk het traject van Ieper naar Gent. Vanuit Ieper zijn er niet zoveel mogelijkheden. De eerste trein was een AM 96. In Ieper bestond deze uit 2xAM96, dus 6 rijtuigen en stopte nog in Komen, Wervik, Menen, Wevelgem, Bissegem en Kortrijk. In Kortrijk werd deze weer gekoppeld aan de trein komende van Rijsel en stopte nog in Waregem.

Deze trein was gezellig druk, met veel mensen in hemd en kleedjes, of dus mensen die waarschijnlijk op weg zijn naar familie om te bezoeken.

In Gent-Sint-Pieters had ik genoeg tijd om een broodje te kopen en de trein te nemen richting Brussel.

Tussen Gent en Brussel was het dubbeldek rijtuig waar ik zat, zo goed als leeg. Deze trein, richting Genk, werd getrokken door 2 HLE 19's met allemaal M6 rijtuigen.

Brussel-Zuid --> Quiévrain --> Jurbise

Vanuit Brussel-Zuid had ik een break als treinstel. Deze trein zat volledig volzet van Brussel tot Bergen. Iedereen kon zitten, maar als er meer personen waren geweest hadden er mensen moeten rechtstaan. Deze dubbele break hielt nog halt in Halle, Braine-le-Compte, Soignies, Jurbise (Jurbeke), Mons, Jemappes, Quaregnon, Saint-Ghislain, Boussu, Hainin, Thulin en Quiévrain.

Tussen Bergen en Quaregnon loopt de spoorlijn naast de autosnelweg en ertussen loopt een bizarre betonnen constructie. Als iemand weet voor wat deze dient, laat maar weten in de comments.

Eenmaal aangekomen in Quiévrain had ik ongeveer 25 minuten om de stationsomgeving te verkennen en de trein terug te halen richting Brussel. Dit eindstation ligt vlak tegen de Franse grens en vroeger liep de spoorlijn hier verder naar Valenciennes. Voorbij het station zijn er nog verschillende sporen en andere aanwijzingen te vinden dat het spoor verder door liep.

Het onafgewerkte station van Bergen blijft nog altijd hetzelfde. Ik vermoed dat het ongeveer hetzelfde verhaal als in Gent-Sint-Pieters: Te groot en te duur om af te werken zoals gepland.

Na Saint-Ghislain is de spoorweg enkelsporig tot in Quiévrain, maar op verschillende plaatsen kan men nog overblijfselen zien van een afgebroken tweede spoor.

En zoals u wel merkt, zal ik met dezelfde trein terug moeten vertrekken. In Saint-Ghislain werd deze trein nog eens gekoppeld met nog een break. Ik blijf niet zitten tot in Brussel, want ik wil nog 2 stoptreinhaltes bezoeken tussen Jurbeke en 's Gravenbrakel. Ik stap dus af in Jurbeke om op hetzelfde perron maar ander spoor de stoptrein te nemen.

Hier is nog een keer die betonnen constructie in Jemappes, met de snelweg op de achtergrond.

Jurbeke --> Antwerpen

In Jurbeke stond het klassiek motorstel al klaar om direct na de sneltrein te vertrekken. Aan het nummer, 996, is te zien dat dit een oud cityrail-treinstel was. Het interieur is volledig vernieuwd. Ik zit heel graag op deze treinen. Na het vertrek reed de trein heel lang aan lage snelheid. Waarschijnlijk had de IC niet genoeg voorsprong om ons groen licht te geven. Deze treinen zijn jammer genoeg niet gebouwd om aan lage snelheid te rijden. De klassiekertjes zijn goed in heel snel optrekken, waardoor men direct aan 40km/u zit. Dus de trein trok steeds 1 seconde snel op om dan 20 seconden uit te bollen, en dit voor minuten lang.

Deze stoptrein heeft 4 haltes, namelijk Masnuy-Saint-Pierre, Neufville, Zinnik en 's Gravenbrakel. Ik besluit uit te stappen in Zinnik. Op de trein was ik de enigste reiziger die in Jurbeke op de trein zat. Er is niemand opgestapt in Masnuy of in Neufville. In Zinnik is er 1 persoon opgestapt. Dit is voor mij de tweede keer dat de trein voor mij alleen aan het rijden is en toch is deze trein belangrijk voor de kleine haltes ertussen te bedienen.

Na Jurbeke kies ik de snelste weg naar huis. Eerst neem ik de trein naar Brussel-Zuid. Deze rit werd gereden door M6 dubbeldekkers met enkel een stop in 's Gravenbrakel. Na Halle, waar hij niet is gestopt, neemt deze trein de snelsporen, spoorlijn 96N, naar Brussel. In Brussel was het weer een M6 dubbeldekker die naar Antwerpen en Essen reed, met nog stops in Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Mechelen, Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Centraal. In Centraal probeerde ik de tram te nemen (op een stakingsdag), dus de tram zat bomvol. Op Linkeroever had ik snel een bus, gelukkig maar, want mijn gsm was ergens plat gevallen tussen Brussel en Antwerpen. Hierdoor heb ik jammer genoeg geen foto's kunnen nemen van dit traject. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

DIRK
7 maanden geleden

Die betonnen constructie is een riool in openlucht die naar Saint-Ghislain loopt.