Dag 24 (20/08): Eindelijk de tweede piekuurlijn in België bezocht

Gepubliceerd op 7 oktober 2019 om 19:47

Weer een dag op pad, de vierde dag op korte tijd. Mijn plan is om naar Charleroi te gaan en daar dan te zien welke treinen ik zal nemen en welke stations ik uiteindelijk ga bezoeken.

Antwerpen --> Charleroi

Deze keer ben ik met de fiets tot op Linkeroever gereden om daar de tram te nemen richting Antwerpen-Centraal. Van daaruit rij ik met een M6 rijtuig naar Charleroi. Deze trein, die redelijk vol zit tot Brussel, stopte nog in Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussel-Noord, Brussel-Centraal, Brussel-Zuid, Eigenbrakel, Nijvel, Luttre, Marchienne-Au-Pont en Charleroi-Zuid. Al deze haltes zijn al eens aangedaan

Charleroi --> Erquelinnes --> Charleroi

De terugweg verloopt langs dezelfde weg. Door deze assymmetrie van de treinuren moet ik amper wachten in Charleroi voor de volgende trein. Als ik het omgekeerd zou gedaan hebben zou ik een half uur extra hebben moeten wachten te Charleroi.

Het volgende stukje trein is een rit naar een doodlopende lijn. De trein van Charleroi naar Erquelinnes stopt nog in Marchienne-Zone, Landelies, Hourpes, Thuin, Lobbes, Fontaine-Valmont, Labuissière, Solre-Sur-Sambre, Erquelinnes-Village en Erquelinnes. De rit werd verzorgd door een desiro.

Het speciale aan deze trein is dat deze niet symmetrisch rijdt, maar volledig anti-symmetrisch. Als een trein symmetrisch rijdt, wil dit zeggen dat de som van de vertrekuren in beide richtingen van dezelfde trein in een station ongeveer 60 is. Dit zorgt ervoor dat men in beide richtingen dezelfde overstaptijd bekomt. Men zal zo de trein in de andere richting kruisen telkens 30 na het uur en op het vol uur.

Deze trein kruist de andere om 15 na en 45 na het uur. Dit ligt waarschijnlijk aan de werkzaamheden die zich op de lijn bevinden.

Ik zit hier vlakbij de grens en dit is het meest stinkende station dat ik al heb bezocht. Om perron 2 te bereiken moet men via een tunnel gaan waarbij de ingang zich bevindt in het stationsgebouw. Als men echter het deurgat passeert, ruik je de pis uit de tunnel komen. Ik ben blij dat ik hier niet door moet wandelen. Verder is de automaat volledig uit elkaar gehaald.

Charleroi --> Ottignies

Het volgende traject is de stoptrein naar Ottignies. Deze rit werd gereden door een gerenoveerd klassiekertje. Deze S61 trein heeft nog stops in Charleroi-West, Lodelinsart, Fleurus, Ligny, Tilly, Villers-la-Ville, La Roche, Faux, Court-Saint-Etienne, Ceroux-Mousty en Ottignies.

Ottignies --> Jemeppe-Sur-Sambre

Vanaf Ottignies gaat de reis zo snel mogelijk naar Jemeppe-Sur-Sambre, want zo kom ik nog net op tijd toe om de piekuurverbinding naar Gembloux te kunnen halen en zo terug twee zeer lastige stations te kunnen doen. Eerst gaat mijn reis naar Namen waarbij de trein nog stopt in Gembloux.

In Namen, waar men al een tijd bezig is met de werkzaamheden, neem ik de trein verder naar Jemeppe-Sur-Sambre. Ik heb deze lijn nog maar onlangs gedaan en dus geen nieuwe stops aangedaan. De trein is nog gestopt in Ronet, Flawinne, Floreffe, Franiere, Moustier en Jemeppe-Sur-Sambre. Deze rit werd voorzien door een klassiek stelletje.

Piekuurverbinding Jemeppe --> Gembloux

Het volgende stukje heb ik mijn ogen uitgekeken. Op deze korte lijn rijden er 's morgens 3 piekuur treinen en 's avonds ook 3 waardoor bijna niemand hier passeert. Men onderzoekt nog of men vanaf het nieuw vervoersplan hier elk uur een trein kan doen laten rijden. Deze rit werd gereden door een desiro.

De twee piekuurhaltes zijn Mazy en Chapelle-Dieu. De spoorlijn 144 is dubbelsporig aangelegd maar van 1 spoor is de bovenleiding volledig weggehaald. Door de korte afstand heeft men gelukkig maar 1 trein nodig om eventueel een uurdienst in te leggen.

Gembloux --> Antwerpen-Centraal

Vanaf Gembloux neem ik dan de snelste weg naar huis, met nog stops in Ottignies, Brussel-Luxemburg, Brussel-Schuman en Brussel-Noord, waar ik de trein neem richting Antwerpen-Centraal met de Benelux. Dit heb ik gekozen omdat deze een pak rustiger is in de spits en goede zetels heeft. Deze Benelux heeft nog haltes in Brussels Airport Zaventem, Mechelen en Antwerpen-Berchem.

Het laatste stukje is met de tram tot aan Linkeroever waar mijn fiets staat geparkeerd. Het was een zeer leuke dag, langs een zeer vuil station tot aan een leuke piekuur verbinding en terug 22 stations dichter bij mijn doel. 

Tot snel!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.