Dag 19 (09/06): Luik

Gepubliceerd op 20 juli 2019 11:13

Zwijndrecht --> Luik-Guillemins

Op 9 juni wou ik graag nog eens op de trein studeren. Het lukte niet meer op mijn kamer, dus zocht ik een plek om naar toe te gaan. Om te studeren vind ik de trein van Oostende naar Eupen een leuke en goede trein. Als men volledig vooraan de trein gaat zitten, zit men meestal rustig omdat in alle voorliggende haltes de meeste mensen achteraan of centraal instappen. Met vooraan bedoel ik hier in de richting van Luik/Eupen.

Door werkzaamheden reed deze trein niet tussen Luik en Verviers, dus was ik genoodzaakt om in Luik te blijven en mijn Luik-special te doen. En hier is het verslag van mijn studeerdagje op de trein.

In Antwerpen-Berchem waren ze juist de affiches aan het vervangen van de treinuren. Sinds 9 juni hangt er nu een affiche van de vertrekuren van Antwerpen-Berchem in mijn slaapkamer.

In Antwerpen-Berchem was het een redelijke korte overstap voor de sneltrein naar Brussel-Noord, met stops in Mortsel Oude God, Mechelen-Nekkerspoel, Mechelen, Vilvoorde en Brussel-Noord. Dit werd weer verzorgd door een desiro trein.

Zoals gewoonlijk stap ik op in ofwel Zwijndrecht ofwel Beervelde. Dit weekend zat ik in Zwijndrecht. Dus eerst de trein naar Antwerpen-Berchem om daar de eerste trein richting Brussel te nemen. De stoptrein naar Antwerpen werd verzorgd door een Break met enkel een stop in Antwerpen-Zuid.

In Brussel was het dan nog even wachten op de IC naar Luik, met enkel een stop in Leuven. Dit was zoals gewoonlijk een I11 rijtuig met een HLE18 als duwer.

Wezet (Visé)

Op de terugweg hing de defecte trein aan de trein die de dienst verzorgde. Dit was dezelfde trein waar ik mee ben toegekomen.

De eerste etappe was naar Wezet of beter gekend in het Frans: Visé. Deze trip was met een oud treinstel met vouwdeuren. Je ziet deze nog geregeld rijden in de Ardennen. In Visé zou ik 6 minuutjes moeten wachten op de terugrit naar Luik, maar een defecte trein sprak er anders over. De trein werd afgeschaft en om de tijd te doden ben ik naar de rivier gelopen om daar nog een tekst te lezen die ik moest kennen voor mijn examen.

Het viel me op dat er tussen de sporen zeer veel onkruid staat. De onkruidtrein zal dit jaar niet langs Visé zijn gepasseerd. Verder is de trein nog gestopt in Bressoux, vroeger ooit nog gekend omdat de autoslaaptreinen naar het zuiden van Frankrijk hier vertrokken. Als je passeert in Bressoux valt nog enkel het groot aantal sporen op en nog 1 schans die werd gebruikt voor de auto's op de trein te zetten. Ik denk dat ze voor de rest alles hebben afgebroken, of het is me ontvallen.

Seraing en Ougrée

De volgende etappe was via Ougrée en Seraing naar Flémalle-Haute. Treinen over dit stuk spoor vond ik bijster interessant en ik heb dan ook veel foto's getrokken. Overal ziet men de oude fabrieken van de glorietijd van de staalindustrie van Luik. Sommige zullen nog gebruikt worden. Verder kan men nog een grote stelplaats zien waar er veel goederentreinen staan, Kinkempois. De rit werd verzorgd door een break.

Door werkzaamheden was deze IC een pendel tussen Luik en Flémalle.

In Flémalle-Haute heb ik gekozen om via de IC terug naar Luik te sporen. Ik kon dezelfde weg terugnemen, maar zo zie ik toch een ander stukje spoor. Dit stukje spoor zal nog wel eens worden opgezocht door mij, omdat de stoptrein op dit stuk niet rijd in het weekend.

Chaudfontaine

Uiteindelijk komen in de laatste bestemming van de dag, en dit is Chaudfontaine. Na eerst nog wat treinen hebben gespot in Luik (ICE). Op weg naar Chaudfontaine stopte de trein nog in Angleur en Chênée. De trein vertrekt in Chaudfontaine altijd op het half uur, waardoor ik een uurtje kon studeren in het gezellige centrum van Chaudfontaine. 

In beide richtingen was dit terug een oud treintje met klapdeuren. Na mijn aankomst in Luik ben ik terug gegaan naar Zwijndrecht. Door een persoonsongeval tussen Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Zuid ben ik met de tram huiswaarts gekeerd, i.p.v. de trein. Ik vond dat de informatie die men in het station gaf niet voldoende was.

Verder bestond men trip nog door met de IC naar Leuven te reizen en daar over te stappen op de IC naar Antwerpen (via de luchthaven).

Bedankt voor te lezen en hopelijk tot snel. Ik doe nu ook vakantiewerk, dus veel treinreizen en bloggen zal er de komende weken niet in zitten. Ik doe mijn best om zo snel mogelijk bij te benen. Hopelijk heeft u er van genoten. 

Ben     


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.