Dag 6 (16/07): 3 doodlopende lijnen

Gepubliceerd op 16 juli 2018 21:26

Hallo beste lezers,

Vandaag had ik afgesproken met een vriend van het school om een paar eindstations te doen. Hij ging me ook rondleiden in een aantal van die stations. Er stonden deze dag maar liefst 10 verschillende treinen op het programma voor de volle 10u weg te zijn van huis.

Zwijndrecht --> Antwerpen-Berchem

Begint al een beetje een gewoonte te worden om te starten in Zwijndrecht. Deze trein bracht me naar Antwerpen-Zuid en Antwerpen-Berchem. Daar moest ik even wachten op de eerste trein naar Turnhout om mijn vriend op te pikken.

Let goed op het nummer van de trein. Het zal niet de enigste keer dat deze op de foto gaat vandaag.

Antwerpen-Berchem --> Turnhout

Deze desiro bracht me naar het eerste eindpunt van de dag, Turnhout, met stops in Lier, Herentals, Tielen en Turnhout.

Deze trip heeft een vertraging opgelopen door schapen op de sporen (volgens de treinbegeleider aan boord van de trein) of door koeien langs het spoor (volgens hetgeen dat ze hebben afgeroepen in Turnhout). Hierdoor moesten we in Tielen wachten tot twee trein met vertraging waren gepasseerd zodanig dat wij onze reis konden voort zetten naar Turnhout.

Jammer van de 10 minuten vertraging, anders kon mijne gids van de dag, Simon, me ook even het centrum laten zien van Turnhout.

De trein die me naar Turnhout bracht zal Simon en mij naar Binche brengen. Jammer dat we voor zo'n lang traject een desiro hebben, er zijn gemakkelijkere treinen om 2 uur en een half op te zitten.

Turnhout --> Binche

Deze lange trip bracht een ons langs een hoop stations: Tielen, Herentals, Lier, Mechelen, Vilvoorde, Brussel-Noord, Brussel-Centraal, Brussel-Zuid, Halle, Tubeke, 's Gravenbrakel, Ecaussines, La Louvière-Centrum, La Louvière-Zuid, Leval en Binche.

Om uiteindelijk het mooie stations van Binche te zien. Het doet wel pijn aan de ogen dat het vervallen staat. Dit is nog een heel mooi stukje nostalgie. Ze zouden dit in zijn oorspronkelijk staat moeten herstellen. Er staan werfhekken, dus ik denk dat ze misschien gaan beginnen werken, maar ik denk dat het eerder is voor de veiligheid van de reiziger om geen brokstukken op u hoofd te krijgen.

Hieronder het stations van Halle, niet zo zeer duidelijk.

La Louvière-Centrum, klein maar een gezellig station.

Mooi wachthuisje, komt precies uit een film. De borden die er ook uithangen, vind ik zalig om te zien. Ik ben jong, maar ik hou van de oude gebouwen en stations in plaats van de moderne.

Begrijp me niet verkeer, een stations moet op de eerste plaats functioneel zijn, maar de oude stations mogen ze trots op zijn, ipv te laten verkommeren.

Binche --> La Louvière-Zuid

Na eerst een mooie rondleiding gehad te hebben van Simon in Binche, nemen we samen de trein een uur een 40 minuten later terug naar La Louvière.

Binche is een mooie stad waar ik nog nooit van gehoord heb, buiten carnaval. Als je in de buurt bent is een kort bezoekje zeker de moeite waart met de mooie stadsmuur en het belfort en andere mooie gebouwen en smalle straten in het centrum.

Nu terug naar de trein, dit keer was het weer een desiro om ons terug te brengen langs dezelfde haltes.

La Louvière-Zuid --> Bergen

Een andere desiro bracht ons dan verder naar Bergen via alle kleine stops ertussen: Bracquegnies, Thieu, Havré, Obourg, Nimy en Bergen.

Als ik een keer terugkom naar deze streek wil ik zeker de scheepsliften bezoeken in Thieu. Ze lijken op wandelafstand van het station te liggen, maar we hebben geen tijd om even uit te stappen, want we moeten ons houden aan ons strakke schema.

Bergen --> Quévy --> Bergen

Een korte trip in een oud treintje die snikheet is, gaan we naar Quévy met als doel een stap te zetten in Frankrijk. Weerom had ik mijn gids bij om de grens te zoeken en na een kleine 20min zijn we in Frankrijk. Er staat jammer genoeg nergens een bord om dit te bewijzen. Op een kwartier wandelen we terug om onze zelfde trein terug te hebben naar Bergen, met stops in Genly en Frameries.

Hier nog een aantal foto's van het station.

De stationsbuurt is niet echt aantrekkelijk, ook weinig opstappende reizigers. Terug een mooi stationsgebouw als het opgeknapt zou zijn. Opmerkelijk is dat alle perrons in gebruik geen cijfers, maar letters hebben.

Tijdens ons bezoek is er ook 1 goederentrein gepasseerd richting Frankrijk, en natuurlijk was ik te laat om een fotootje van te trekken (of te traag).

Dit station heeft ook een 'middle-of-nowhere' gevoel, zalig!

Bergen --> Brussel-Zuid

Op deze weg hadden we beide last van de warmte en hebben een kort slaapje gedaan. Ik was nog net wakker genoeg om dit station te fotograferen. Volgens mij is dit Jurbeke. Verder zijn we ook nog gepasseerd in Zinnik, terug 's Gravenbrakel en Halle om uiteindelijk weer in Brussel-Zuid aan te komen.

Door de werkzaamheden in Bergen hadden we een vertraging opgelopen van ongeveer 8 minuten, zodat onze overstap op de sneltrein naar Mechelen spannend zou worden. Dit was echter geen probleem want de volgende had ook een kleine vertraging, wat weer extra roet in het eten heeft gegooid.

Brussel-Zuid --> Mechelen --> Antwerpen

Plan was om de trein naar Mechelen te nemen om daar met 5 minuten overstap over te stappen op de piekuur naar Sint-Niklaas zodat ik die haltes ook kon bezoeken, met een mooie overstap op de stoptrein naar Zwijndrecht, maar de Noord-Zuid verbinding in Brussel heeft hier anders over besloten. Hier hadden we binnengereden met een kleine vertraging, waardoor je met een nog grotere vertraging eruit komt, waardoor ik de piekuurtrein naar Sint-Niklaas zag wegrijden terwijl wij aankwamen. Gelukkig kon ik ook in Antwerpen mijn aansluiting halen, maar met een lange overstap.

Simon is vanuit Mechelen terug huiswaarts vertrokken.

We zijn nog gestopt in de drie grote van Brussel, Mechelen en Antwerpen-Berchem.

In Antwerpen-Centraal kon ik dan terug mijn favoriete trein bewonderen. Deze Thalys had jammer genoeg een vertraging van 20 minuten, yes, zodat ik hem kon zien vlak nadat ik ben aangekomen. Net daarachter zat de Beneluxtrein. Ik heb geprobeerd een filmpje te maken, en hopelijk lukt het goed om deze hier ook in te zetten. Mijn fout in het eerste filmpje is dat deze verticaal is gefilmd. Persoonlijk vind ik het mooier als het horizontaal is gefilmd.

Wat vind u de mooiste van de 2 treinen?

Bekijk resultaten

Hier nog de laatste trein van de dag, weer de 901 die me naar Zwijndrecht brengt

Woensdag ben ik er weer met een tripje van Beervelde of Lokeren naar Rochefort-Jemelle. Tot dan!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.