Dag 3 (03/07): In en rond Brussel

Gepubliceerd op 3 juli 2018 22:09

Zo beste lezers, Hierboven zie je de trip die ik vandaag heb afgelegd. Elke kleur staat voor een andere trein.Deze keer had ik niets op voorhand geplant en op gevoel dit raar rondje gemaakt, met natuurlijk de bedoeling om zoveel mogelijk stations te bezoeken.

Opgelet: deze blog is het mooiste leesbaar op de PC ipv mobiel.

Antwerpen-Centraal --> Leuven

Dit stukje is de zwarte lijn op de kaart. Na toegekomen te zijn in het (pre)metrostation van Antwerpen-Centraal, ben ik naar het scherm gegaan en op gevoel gekozen om de stoptrein naar Leuven te nemen. Dit gaf me direct 13 nieuwe stations die nog onbezocht waren, namelijk: Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Mortsel, Boechout, Lier, Berlaar, Melkhouwen, Heist-op-den-Berg, Booischoot, Begijnendijk, Aarschot, Wezemaal en Leuven. De rit werd voorzien door een desiro m08 rijtuig. 

Hier nog een aantal prentjes van onderweg.

Station Aarschot

Wezemaal

Leuven --> Halle

Met een vertraging toegekomen in Leuven omdat er geen plek was voor ons in het station. Ze zijn namelijk 1 van de perrons aan het vernieuwen, waardoor enkel de hogesnelheidstrein erdoor kan rijden, maar geen trein kan stoppen. Op het scherm zag ik dat me nog 2 minuten resteerde om de stoptrein naar Brussel te halen. Dit is me dan ook net op tijd gelukt. Soms heb je gewoon een beetje geluk nodig met de trein. De trein was de S2 trein van Leuven naar s-Gravenbrakel. Echter in Halle stopte mijn reis op deze trein. We hebben halt gehouden in: Herent, Veltem, Erps-Kwerps, Kortenberg, Nossegem, Zaventem, Diegem, Haren-ZUid, Schaarbeek, Brussel-Noord, Brussel-Centraal, Brussel-Zuid, Vorst-Zuid, Ruisbroek, Lot, Buizingen en Halle. Weer 17 stations die van mijn lijstje kunnen. Terug enkele foto's van onderweg. Jammer genoeg door de bouw van de stations, de roosters tussen de perrons, geen mooie foto's kunnen trekken tussen Leuven en Brussel.

Net snel genoeg om de ICE te kunnen trekken naar Frankfurt

Zoals gewoonlijk: file op de ring van Brussel

Halle --> Mechelen (via Delta)

Terug hetzelfde stramien: zonder opzoeken in het station aankomen, kijken op het scherm en beslissen naar waar ik ga. Deze keer zie ik de S7 trein op het scherm staan, die binnen de 10min al vertrekt. Weer een hoop stations die van mijn lijstje vliegen: Huizingen, Beersel, Moensberg, Sint-Job, Diesdelle, Boondaal, Arcaden, Delta, Merode, Meiser, Evere, Bordet, Haren, Vilvoorde, Eppegem, Hofstade, Muizen en Mechelen. Goed voor 17 extra stations. Wat me op viel was dat dit een zeer rustige lijn is, ik had het veel drukker verwacht (het was ook s' middags).

De smurfentrein vorige week net buiten Brussel-Zuid gezien, en vandaag weer gepasseerd. Hieronder trouwens de brug van Vilvoorde (langs onder).

Door een wissel storing, moesten we tussen Weerde en Muizen op het tegenspoor rijden, wat ons een kleine vertraging heeft doen oplopen. Chance dat ik geen uitgekiemd programma heb gemaakt, anders zou ik misschien al een uur achter lopen.

Hiernaast het mooiste stations van Vlaanderen: Vilvoorde. Zijn ze ook bezig met de perronen te vernieuwen.

Mechelen --> Leuven

In Mechelen wist ik het even niet meer, want het was nog een hele tijd wachten op de eerste stoptrein naar Gent Sint-Pieters, Leuven of Antwerpen. Toen kwam het idee om de trein te nemen naar Hasselt om daar mijn reis voor te zetten. Onderweg zag ik dat de trein meer als 10 minuten zou stilstaan in Leuven. Tijd genoeg om even rond te kijken naar eventueel een andere trein, en daar zag ik hem staan. De S20 naar Ottignies, maar voor het zover is, hier een paar foto's van de trip van Mechelen naar Leuven via Brussels Airport-Zaventem.

Leuven --> Ottignies

Perron 1 in Leuven, het langste perron in België met 628m. Op weg naar de trein passeerde ook toevallig een Thalys richting Keulen.

De trein naar Ottignies was rustig, en op tijd vertrokken. Vaak groen, maar na de taalgrens meer en meer verouderde industrie. Zeker niet de mooiste lijn, maat toch een paar fotookes. Deze stations gaan van mijn lijstje af: Heverlee, Oud-Heverlee, Sint-Joris-Weert, Pecrot, Florival, Archennes, Gastuche, Basse-Wavre, Wavre, Bierges-Walibi, Limal en Ottignies.

Voor Ottignies hadden we dan ook nog een keer last van een vreemd soort dier waar de NMBS veel te veel last mee heeft, namelijk: spoorlopers. Alles had vertraging. Mijn plan was om de S8 trein te nemen die in Profondsart stopte, en die stond al in het station, dus ik had geluk dat we wat vertraging hadden zodat ik wat minder lang moest wachten.

Ottignies --> Brussel-Noord

Speciaal de eerste S8 laten rijden, die met een vertraging van een kwartier reed, om zo toch alle stations te kunnen doen tussen Ottignies en Brussel: Profondsart, Rixensart, Genval, La Hulpe, Hoeilaart, Groenendaal, Bosvoorde, Watermaal, Etterbeek, Brussel-Luxemburg, Brussel-Schuman, Brussel-Noord. Deze was terug zoals de vorige een desiro m08.

Aankomst in Etterbeek

Tussen Luxemburg en Schuman

Brussel-Noord --> Antwerpen-Centraal

Dan snel terug naar huis via Vilvoorde, Mechelen, Mechelen-Nekkerspoel, Mortsel Oude God en Antwerpen-Berchem. Geen speciale rit, een oude M5 dubbeldekker zonder airco, dus mega warm.

Morgen is kustdag

Een hele leuke en heel warme dag gehad, die ook nog een vrij rustig was op de trein. Een paar vertragingen, maar nooit meer als 10 minuten, dus niets erg. Ik vond het zeker eens leuk om zonder planning te vertrekken. Morgen ga ik wel een beetje plannen, want ik ga normaal gezien alle stations tussen Gent en de kust doen inclusief Aarsele. In 2016 nog het minst drukke station van Vlaanderen die maar 4 treinen op een hele dag zien.

Tot Morgen!

PS: feedback is altijd welkom via privébericht. Reacties zijn ook toegelaten.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.