Thalys Sneeuw

Gepubliceerd op 20 april 2020 om 15:39

Begin februari 2020, nog voor corona echt uitbrak in Europa, konden we nog op skireis gaan. Niemand wist dat binnen een dikke maand Europa op slot zou gaan. Voor het tweede jaar op rij kozen we voor de Thalys Sneeuw richting de Franse Alpen, omdat dit ons vorig jaar zeer goed was bevallen en ons meer vrijheid gaf dan als we met de bus zouden gaan. We reizen in de standaard klasse van Thalys en hebben per persoon 110 euro betaald voor heen- en terugticket, de goedkoopste categorie. Als men deze prijs wil, is het aan te raden om je tickets te kopen op de dag dat de verkoop begint.

De reis begon in de vroege ochtend in Gent-Sint-Pieters, in de gietende regen. Aangezien we niet op tijd uit Beervelde naar Brussel zouden kunnen geraken op een zaterdagochtend, brachten onze ouders ons naar Gent. Daar afgesproken stapten we op de IC-trein naar Brussel. Net zoals vorig jaar verliep dit zonder problemen en stonden we daar veel te vroeg met onze valies en onze ski's en snowboard in de grote gang onder de sporen in Brussel-Zuid. Her en der zie je nog mensen lopen met ski's en snowboards.

Een 20'tal minuutjes voordat onze trein vertrok, stond het deel dat in Brussel vertrekt al te wachten op het deel van Amsterdam. Wij mogen mee op het achterste deel van de trein. Dit zat al voor de helft gevuld met reizigers die in Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Antwerpen waren opgestapt. Tegen dat iedereen zijn valies op de trein had gehesen en deze in de speciaal voorziene compartimenten had gestockeerd, hadden we al een vertraging van 5 minuten, die binnen de kortste keren volledig werd ingehaald. De trein zit volledig vol en is uitverkocht, maar in deze trein heb je totaal niet het gevoel dat de trein bomvol zit. Het is rustig in het rijtuig, je hebt plaats en de grote vensters zijn ideaal om naar buiten te kijken. Buiten is het nog steeds stevig aan het doorregenen, terwijl we met een hoge snelheid van 300 km/u door het landschap glijden.

Nadat de trein het station van Brussel-Zuid achter zich heeft gelaten, is de eerst volgende stop Parijs-Charles de Gaulle Airport. Hier mogen geen reizigers afstappen of opstappen en is enkel voor een bestuurderswissel. Nadien rijdt de trein verder op de hogesnelheidslijn tot in Mâcon waar hij deze verlaat en langs de klassieke lijn doorrijdt tot onze eerste stop in Chambéry, ongeveer een dikke 4 uur na ons vertrek in Brussel. De trein zet dan zijn tocht verder naar de Tarentaisevallei. In Albertville keert de trein van richting en slaat hij af in het nauwe dal. Te Moûtiers stappen de meeste reizigers af aangezien veel skigebieden van hieruit bereikbaar zijn. Vorig jaar was dit ook onze eindbestemming. Dit jaar stappen we een halte verder af en na een dikke 6 uur komen we aan in Aime-la-Plagne. De Thalys rijdt dan nog door tot Landry en Bourg-Saint-Maurice.

We komen perfect op tijd aan in het station, en moesten nog even wachten op de bus die ons naar boven brengt tot in La Plagne. Ik kan het niet laten en begin het station te verkennen, ook al is het hier ook niet droog. Het stationsgebouw is klein en gezellig maar toch gemaakt om grote groepen reizigers te ontvangen die elk jaar steeds opnieuw naar hier afzakken met de trein om te gaan skiën. Het busstation is zeer goed geregeld , we hebben genoeg plaats op de bus. Het ticket voor de bus die ons naar boven brengt, heeft ons 20 euro per persoon, heen- en terug gekost. Deze busrit van 35 minuten heeft onze voorkeur gekregen t.o.v. de taxi voor de prijs plus ons appartement lag vlakbij de bushalte. Rond 15u zitten we op ons appartement te genieten van de omgeving. We maken nog een toertje doorheen het dorpje om dan lekker uitgeslapen te beginnen aan onze eerste skidag.

Na een paar mindere dagen begon het goed weer door te komen en de laatste dagen waren zonovergoten, evenals de dag van onze terugreis. Na de laatste skidag kunnen we kort uitslapen, rustig opruimen, uitchecken en ons naar de bushalte begeven. Voor de busrit naar beneden stond op de dienstregeling een rit van 1 uur en 35 minuten! Hier was de file in het dal al meegerekend van de vele vertrekkende reizigers. Deze rit duurde uiteindelijk "maar" 1u15, zo kwamen we om 12 uur aan in het station, 4 uur voordat onze trein vertrok. Nadat we onze bagage hadden afgegeven aan een bewaakte bagagekot (€2/stuk, we hebben 4 bagagestukken niet eens moeten betalen), konden we een pizzeria zoeken in het dorpje en het dorpje verkennen.

Rond 16 uur komt de trein toe in het station, weerom helpt het treinpersoneel met inladen van de valiezen. De reisweg van de trein op de terugweg is een klein beetje anders dan de heenrit. Na Chambéry slaan we af richting Lyon en gaan we te Lyon op de hogesnelheidslijn i.p.v. Mâcon. Na 6 uur treinen komen we aan in Brussel-Zuid waar we een dikke 20 minuten moeten wachten op de trein naar Gent-Sint-Pieters waar onze ouders ons weer komen halen.

Deze reis was geweldig en de trein was perfect. We hebben zo goed als geen vertraging gehad, er was zeer vriendelijk personeel dat ons hielp bij het in- en uitladen en aparte bagagecompartimenten. Het grote voordeel aan deze Thalys is dat, ondanks dat hij volledig volgeboekt zit, je niet het gevoel hebt dat je op elkaars schoot zit. Wij hadden ook wel geluk dat we het verst van de bar zaten en dus weinig passage hadden van medepassagiers. De bar is zeer gezellig, niet te druk. De prijskaart is wel aan de dure kant, maar je verwacht niet anders van een barrijtuig in een trein. De totaalprijs van deze trip heen- en terug was:

  • 110 euro voor de Thalys
  • 10.60 euro voor Go Pass lijntje heen- en terug Gent-Brussel
  • 20 euro voor de bus

Wat ons op ongeveer 140 euro brengt. Je kan waarschijnlijk ook goedkoper naar de Franse Alpen gaan, maar voor jongeren die niet op de bus willen zitten en die niet zelf willen rijden is dit een betaalbare manier om vanuit Brussel al een ontspannen vakantiegevoel te hebben. Op de overstappen in Brussel en de overstap naar de bus is het wat lastig met de valiezen, maar dat lukt met de hulp van medepassagiers. Dit is dan ook geen storende factor. Er zullen mensen zijn die het om deze reden niet zien zitten deze trip te maken. Als je niet probeert, weet je ook niet wat het inhoudt. Het leukste aan dit vervoersmiddel is dat je zowel op dag van aankomst en dag van vertrek niet skiet, maar toch 6 skidagen hebt gehad. Dit maakt de reis een stuk minder stresserend, vermoeiend en afgejaagd op die dagen. Eén ding staat nu al vast, als komende winter weer alles normaal is, gaan we terug met de trein naar de Alpen.

Reactie plaatsen

Reacties

Portbou
4 jaar geleden

Dank voor je verslag. Thalys sneeuw is zeker een goede optie voor deze verplaatsing, beter dan bus of auto. Maar het allerbeste alternatief was toch de nachttrein. Daarmee kon je met evenveel betaalde overnachtingen buitenshuis en evenveel vakantiedagen 8(!) ipv. 6 dagen op de latten staan.